In 2018 meldde 29% van de Belgen van 15 jaar en ouder dat ze leefden met een chronische ziekte. Dit percentage neemt sterk toe met de leeftijd: 44% van de bevolking ouder dan 75 jaar meldt dat ze leven met een chronische ziekte. De prevalentie van chronische ziekten is hoger bij vrouwen (31%) vergeleken met mannen (27%).

Het is aangeraden om als risicopatiënt (diabetes mellitus, reuma, …) regelmatig je voeten te laten controleren door een podoloog. Wacht daarom niet te lang om een afspraak te maken voor een screening of andere podologische voetzorg.

Chronische ziekten zijn langdurige ziekten die niet spontaan verdwijnen en zelden volledig genezen

Chronische ziekte

Diabetes

Diabetes of suikerziekte is een aandoening die wereldwijd veel voorkomt waarbij er zelfs een enorme toename wordt voorspeld.

Diabetes kan uw voeten op verschillende manieren aantasten en kan leiden tot ernstige gevolgen. Het ontstaan van complicaties is afhankelijk van de duur van de diabetes en de mate van de goeie suikerregeling.

Er wordt gesproken van een diabetesvoet als één van de onderstaande complicaties zich voordoet:

• Neuropathie (zenuwaandoening) : Één van de veranderingen kan het verlies aan gevoel zijn in de voeten of juist overgevoeligheid.
  • Micro- en Macro angiopathie ofwel bloedvataandoening van kleine en grote bloedvaten. Een ander gevolg van diabetes is een verminderde doorbloeding ter hoogte van de voet. Diabetes tast de wondgenezing aan en vermindert de natuurlijke afweer van bacteriën. Er moet extra zorg geboden worden bij ieder wondje ter hoogte van de voet. Een schaafwonde of splinter in de voet kan enorme gevolgen met zich meebrengen.
  • Beperkte gewrichtsmobiliteit of limited joint mobility is de laatste aandoening ter hoogte van de voet. Dit is het gevolg van “versuikering” van de gewrichtsstructuren waardoor het afrollen van de voet tijdens het stappen belemmerd wordt. Wonden onder de bal van de voet en onder de grote teen zijn hier een gevolg.

Reuma

Heeft u last van reuma, dan is de kans groot dat u te maken krijgt met voetklachten. Er ontstaan ontstekingsreacties in uw gewrichten, waardoor lopen en staan erg pijnlijk kunnen zijn. Reuma kan u beperken in het dagelijks leven. De podoloog heeft als doel om de pijn zo goed als mogelijk te verlichten.

De behandeling van een podoloog is gericht op het wegnemen van pijnlijke drukpunten en het zoveel mogelijk ontlasten van uw gewrichten. Hiervoor kan de podoloog bijvoorbeeld gebruik maken van podologische zolen, waarmee de spieren, pezen en gewrichten op een andere manier worden belast. Daarnaast wordt altijd onderzocht welke schoenen u draagt en of dit, gekeken naar uw klachten, de juiste zijn. De podotherapeut geeft altijd een schoenadvies. Ook op maat gemaakt silicone orthesen kunnen helpen om drukpunten te ontlasten.

Kanker

In 2018 zouden naar schatting 18,1 miljoen mensen wereldwijde een nieuwe kankerdiagnose krijgen en zouden er 9,6 miljoen patiënten overlijden aan de ziekte. Dat is wat stichting tegen kanker ons vandaag meldt. Dit zijn zeer verontrustende cijfers.

Patiënten kunnen bij de podoloog terecht in het kader van een kankerbehandeling. Bepaalde chemobehandelingen kunnen nog een groter effect op voeten hebben dan we denken. Hierbij spreken we van hand-en voetsyndroom of hand-voet-huid reactie. Hierbij kunnen patiënten xerosis, blaarvorming, kloven, paronychia en onycholyse vertonen. Xerosis en kloven kunnen behandeld worden door de juiste crème te gebruiken maar ook door dagelijkse controle door de patiënt zelf, door de thuisverpleging en door op regelmatige basis een afspraak te maken bij de podoloog.